Συνήθεις ερωτήσεις
Το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) κτιρίου έχει μορφή παρόμοια με τις ενεργειακές ετικέτες που χρησιμοποιούνται για τη σήμανση διαφόρων οικιακών συσκευών και χρησιμοποιείται για την ενεργειακή σήμανση των κτιρίων. Σκοπός του είναι να παρέχει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την συνολική ενεργειακή κατάσταση του κτιρίου και βάσει της διαμόρφωσης των τυποποιημένων ενεργειακών κατηγοριών κάποιος να μπορεί εύκολα να συγκρίνει την ενεργειακή απόδοση ενός κτιρίου με κάποιο άλλο. Σύμφωνα με το νόμο, τα ΠΕΑ ετοιμάζονται και εκδίδονται μόνο από τους Ειδικευμένους Εμπειρογνώμονες. Το ΠΕΑ συνοδεύεται από συστάσεις για εξοικονόμηση ενέργειας στο κτίριο.
Ειδικευμένος Εμπειρογνώμονας είναι το πρόσωπο που είναι εγγεγραμμένο από την Υπηρεσία Ενέργειας στο Μητρώο Ειδικευμένων Εμπειρογνωμόνων για καθορισμένη κατηγορία ή κατηγορίες κτιρίων και το οποίο, αφού ετοιμάσει υπολογισμούς ενεργειακής απόδοσης κτιρίου, εκδίδει Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης κτιρίου, το οποίο περιλαμβάνει και Συστάσεις.
Το ΠΕΑ κτιρίου εκδίδεται μόνο από Ειδικευμένο Εμπειρογνώμονα, ο οποίος είναι εγγεγραμμένος στο αντίστοιχο Μητρώο, αφού πρώτα υποβληθεί για καταχώρηση στο Μητρώο πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης κτιρίων.
Το ΠΕΑ είναι δεκαετούς ισχύος, όμως πρέπει να αναθεωρείται σε περίπτωση που οποιαδήποτε αλλαγή στο κτίριο επηρεάζει ουσιαστικά την ενεργειακή του απόδοση.
Το ΠΕΑ απαιτείται να εκδίδεται για νέα κτίρια και νέες κτιριακές μονάδες, ή για κτίρια και κτιριακές μονάδες που διατίθενται προς πώληση ή προς ενοικίαση.
Κατά την πώληση ή την ενοικίαση κτιρίου ή κτιριακής μονάδας απαιτείται όπως επιδεικνύεται στον υποψήφιο αγοραστή ή ενοικιαστή το ΠΕΑ. Στη συνέχεια το εν λόγω ΠΕΑ παραδίδεται στον αγοραστή ή ενοικιαστή. Φυσικά ή νομικά πρόσωπα που διαφημίζουν σε εμπορικές διαφημίσεις τη διάθεση προς πώληση ή ενοικίαση κτιρίου ή η κτιριακής μονάδα πρέπει να δηλώνουν σε αυτές την κατηγορία ενεργειακής απόδοσης. Σε κάθε περίπτωση το ΠΕΑ πρέπει να συνοδεύεται από Συστάσεις για βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου.
Τα Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης εκδίδονται μόνο από τους Ειδικευμένους Εμπειρογνώμονες των οποίων τα προσόντα και οι υποχρεώσεις καθορίζονται σε σχετικούς κανονισμούς. Η Υπηρεσία Ενέργειας διατηρεί Μητρώο στο οποίο οι Ειδικευμένοι Εμπειρογνώμονες είναι εγγεγραμμένοι. Τα ονόματα και τα στοιχεία επικοινωνίας όλων των Ειδικευμένων Εμπειρογνωμόνων είναι διαθέσιμα στην παρούσα ιστοσελίδα στο σύνδεσμο: http://epc.mcit.gov.cy/QE.html
Κάθε ΠΕΑ έχει στην πάνω αριστερή πλευρά ένα μοναδικό αριθμό εγγραφής πιστοποιητικού. Ο έλεγχος της γνησιότητας του ΠΕΑ μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά στην παρούσα ιστοσελίδα στο σύνδεσμο: http://epc.mcit.gov.cy/pea/checkPEA.html
Οι απαιτήσεις ελάχιστης ενεργειακής απόδοσης καθορίζουν το ελάχιστο επίπεδο ενεργειακής απόδοσης στο οποίο πρέπει να βρίσκονται τα νέα κτίρια και τα κτίρια που υφίστανται ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας εφαρμόζοντας μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Για τα στοιχεία του κτιρίου που αντικαθίστανται ή τοποθετούνται εκ των υστέρων ισχύουν επιμέρους απαιτήσεις. Οι απαιτήσεις ελάχιστης ενεργειακής απόδοσης αναθεωρούνται τουλάχιστον κάθε πέντε έτη.
1. Κτίρια που έχουν κηρυχθεί ως διατηρητέες οικοδομές ή έχουν κηρυχθεί ως αρχαία μνημεία, εφόσον η συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις του παρόντος Νόμου θα αλλοίωνε ουσιωδώς το χαρακτήρα τους, κατά την κρίση του Διευθυντή του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως ή του Διευθυντή του Τμήματος Αρχαιοτήτων, αντίστοιχα.
2. Τμήματα ή σύνολο βιομηχανικών ή βιοτεχνικών κτιρίων ή αποθηκών, για τα οποία δεν χρησιμοποιείται ενέργεια προς ρύθμιση των εσωτερικών κλιματικών συνθηκών και χρησιμοποιούνται για αμιγώς βιομηχανική, βιοτεχνική ή αποθηκευτική χρήση. Βοηθητικοί χώροι με συνολική ωφέλιμη επιφάνεια κάτω των 50 τετραγωνικών μέτρων για τους οποίους χρησιμοποιείται ενέργεια προς ρύθμιση των εσωτερικών κλιματικών συνθηκών που αποτελούν μέρος των υπό αναφορά κτιρίων.
3. Αγροτικά μη κατοικήσιμα από ανθρώπους κτίρια, τα οποία έχουν χαμηλές ενεργειακές απαιτήσεις ή χρησιμοποιούνται σε τομέα που καλύπτεται από ειδική συμφωνία για ενεργειακή απόδοση.
4. Μεμονωμένα κτίρια με συνολική ωφέλιμη επιφάνεια κάτω των 50 τετραγωνικών μέτρων.
Κτίριο με Σχεδόν Μηδενική Κατανάλωση Ενέργειας (ΚΣΜΚΕ) σημαίνει κτίριο με πολύ υψηλή ενεργειακή απόδοση του οποίου η σχεδόν μηδενική ή πολύ χαμηλή ποσότητα ενέργειας που απαιτείται καλύπτεται από ανανεώσιμες πηγές. Για την επίτευξη των στόχων της εξοικονόμησης ενέργειας και αύξησης της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές απαιτείται η αύξηση του αριθμού των κτιρίων που όχι μόνο ικανοποιούν τις υφιστάμενες ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κτιρίου ,αλλά χαρακτηρίζονται από ακόμα υψηλότερη ενεργειακή απόδοση Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020 όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να είναι ΚΣΜΚΕ.
Ενεργειακός ελεγκτής είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο διενεργεί ενεργειακούς ελέγχους και κατέχει άδεια ενεργειακού ελεγκτή.
Υπάρχουν τρεις (3) κατηγορίες ενεργειακών ελεγκτών.
- Κατηγορία Α: όλα τα κτίρια ανεξαρτήτως εμβαδού και είδους συστήματος κλιματισμού, περιλαμβανομένων λιμανιών, αεροδρομίων και οδικού φωτισμού.
- Κατηγορία Β: βιομηχανικές εγκαταστάσεις και διεργασίες, γεωργικές εγκαταστάσεις
- Κατηγορία Γ: μεταφορές (εξαιρουμένων αεροσκαφών και πλοίων).
Ενεργειακός έλεγχος είναι η συστηματική διαδικασία από την οποία προκύπτει επαρκής γνώση του υφιστάμενου συνόλου χαρακτηριστικών ενεργειακής κατανάλωσης ενός κτιρίου ή μιας ομάδας κτιρίων, μιας βιομηχανικής δραστηριότητας ή/και εγκατάστασης και ιδιωτικών ή δημόσιων υπηρεσιών. Μέσω αυτής της διαδικασίας, εντοπίζονται και προσδιορίζονται ποσοτικά οι οικονομικώς αποτελεσματικές δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας και συντάσσεται έκθεση αποτελεσμάτων.
Υπάρχει υποχρέωση διενέργειας ενεργειακού ελέγχου ΜΟΝΟ σε επιχειρήσεις που δεν είναι ΜΜΕ. Ο ενεργειακός έλεγχος στις μη ΜΜΕ πρέπει να επαναλαμβάνεται ανά τετραετία από την ημερομηνία διεξαγωγής του προηγούμενου ενεργειακού ελέγχου.
Υπάρχει σχετικό μητρώο στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ενέργειας
Οι ΠΕΥ παρέχουν ενεργειακές υπηρεσίες ή/και άλλα μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στις εγκαταστάσεις ή στο οίκημα ενός χρήστη και στο πλαίσιο αυτό αναλαμβάνουν κάποιο οικονομικό κίνδυνο. Η πληρωμή των παρεχόμενων υπηρεσιών βασίζεται (εν όλο ή εν μέρει) στην επίτευξη των συμφωνημένων αποτελεσμάτων βελτιώσεων της ενεργειακής απόδοσης και στην τήρηση των λοιπών συμφωνημένων κριτηρίων επίδοσης.
Οι Υπηρεσίες ενός ΠΕΥ περιλαμβάνουν:
• Την ανάπτυξη, το σχεδιασμό, και συνήθως τη μέριμνα για τη χρηματοδότηση έργων ενεργειακής απόδοσης.
• Την εγκατάσταση και την συντήρηση του εξοπλισμού που απαιτείται για τα έργα ενεργειακής απόδοσης.
• Τη μέτρηση, την παρακολούθηση και την επαλήθευση της εξοικονομούμενης ενέργειας.
• Δέσμευση για την αποτελεσματικότητα της επέμβασης.
Υπάρχει σχετικό μητρώο στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ενέργειας
Η επιθεώρηση των συστημάτων κλιματισμού πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τον «Οδηγό Επιθεώρησης Συστημάτων Κλιματισμού» από Επιθεωρητές Συστημάτων Κλιματισμού. Η επιθεώρηση καλύπτει τα προσβάσιμα μέρη του συστήματος και περιλαμβάνει αξιολόγηση του βαθμού απόδοσης του συστήματος και την εκτίμηση του μεγέθους του σε σχέση με τις ανάγκες του κτιρίου για ψύξη. Η συχνότητα της επιθεώρησης του συστήματος καθορίζεται σε Διάταγμα του Υπουργού και διαφέρει ανάλογα με την ισχύ εξόδου του συστήματος κλιματισμού.
Υπάρχει σχετικό μητρώο στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ενέργειας
Η επιθεώρηση των συστημάτων θέρμανσης πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τον «Οδηγό Επιθεώρησης Συστημάτων Θέρμανσης με Λέβητες» από Επιθεωρητές Συστημάτων Θέρμανσης, ενώ εναλλακτικά για συστήματα θέρμανσης με λέβητα ονομαστικής ισχύς εξόδου μέχρι 100kW η επιθεώρηση μπορεί να γίνει από λειτουργούς της Υπηρεσίας Ενέργειας. Η επιθεώρηση καλύπτει τα προσβάσιμα μέρη του συστήματος και περιλαμβάνει αξιολόγηση του βαθμού απόδοσης του λέβητα και την εκτίμηση του μεγέθους του σε σχέση με τις θερμαντικές ανάγκες του κτιρίου. Η συχνότητα της επιθεώρησης του συστήματος θέρμανσης καθορίζεται σε Διάταγμα του Υπουργού και διαφέρει ανάλογα με την ισχύ εξόδου του λέβητα.
Υπάρχει σχετικό μητρώο στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ενέργειας
Υπάρχουν σχέδια χορηγιών για τα εξής:
Προώθηση των ενεργειακών ελέγχων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ενθάρρυνση της χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και της Εξοικονόμησης Ενέργειας στις κατοικίες. Το σχέδιο καλύπτει τις ακόλουθες κατηγορίες επενδύσεων:
Κατηγορία 1: Αναθεώρηση του Σχεδίου για θερμομόνωση υφιστάμενων κατοικιών.
Κατηγορία 2: Θερμομόνωση οροφών υφιστάμενων κατοικιών σε συνδυασμό με εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο συμψηφισμού μετρήσεων.
Κατηγορία 3Α: Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο συμψηφισμού μετρήσεων σε υφιστάμενες κατοικίες για όλους τους καταναλωτές.
Κατηγορία 3Β: Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο του συμψηφισμού μετρήσεων σε κατοικίες ευάλωτων καταναλωτών.
Που μπορώ να βρω περισσότερες λεπτομέρειες για τα σχέδια χορηγιών;
Περισσότερες λεπτομέρειες βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ενέργειας
Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας τηρεί Μητρώο Εγκαταστατών για τις ακόλουθες κατηγορίες συστημάτων ΑΠΕ :
Κατηγορία Α: Εγκαταστάτες λεβήτων και θερμαστρών βιομάζας
Κατηγορία Β: Εγκαταστάτες αντλιών θερμότητας
Κατηγορία Γ: Εγκαταστάτες ηλιακών φωτοβολταϊκών συστημάτων
Κατηγορία Δ: Εγκαταστάτες ηλιακών θερμικών συστημάτων
Η πιστοποίηση και εγγραφή στο «Μητρώο Εγκαταστατών μικρής κλίμακας συστημάτων ΑΠΕ» αφορά εγκαταστάτες συστημάτων ΑΠΕ με ονομαστική ισχύ μέχρι τα 30kW.
Στο «Μητρώο Εγκαταστατών Συστημάτων ΑΠΕ μικρής κλίμακάς» που είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ενέργειας.
Όχι, η εγγραφή στο μητρώο είναι εθελοντική.
Παρόλα αυτά σε διάφορα καθεστώτα στήριξης για την προώθηση συστημάτων ΑΠΕ, όπως το «Σχέδιο για Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) για ίδια κατανάλωση», απαιτείται όπως τα συστήματα που θα ενταχθούν σε αυτά τα καθεστώτα στήριξης να εγκαθίστανται από πιστοποιημένους εγκαταστάτες εγγεγραμμένους στο Μητρώο.
Για να μπορεί να εγγραφεί κάποιος στο Μητρώο πρέπει να διαθέτει τα ακαδημαϊκά προσόντα, κατάρτιση και επαγγελματική πείρα που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙΙ των Κανονισμών Κ.Δ.Π. 374/2015: οι περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Πιστοποίηση Εγκαταστατών Μικρής Κλίμακας Συστημάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) Κανονισμοί.
Σημειώνεται ότι για να εγγραφεί κάποιος ως εγκαταστάτης στην Κατηγορία Γ: Εγκαταστάτες ηλιακών φωτοβολταϊκών συστημάτων, πρέπει να είναι κάτοχος πιστοποιητικού ικανότητας ηλεκτρολόγου μηχανικού ή εργολήπτη ηλεκτρικών εγκαταστάσεων από την Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία, να έχει παρακολουθήσει τα σχετικά μαθήματα από τους εξουσιοδοτημένους φορείς κατάρτισης και να πετύχει στην θεωρητική και πρακτική εξάσκηση.
Για την εγγραφή στο Μητρώο ένας εγκαταστάτης (που διαθέτει τα προ-απαιτούμενα ακαδημαϊκά προσόντα, κατάρτιση και επαγγελματική πείρα), πρέπει να προβεί στις ακόλουθες ενέργειας:
- Να παρακολουθήσει εξειδικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης από εξουσιοδοτημένο φορέα κατάρτισης.
- Να επιτύχει σε θεωρητική και πρακτική εξέταση από εξουσιοδοτημένο εξεταστικό οργανισμό.
- Να υποβάλει προς την Υπηρεσία Ενέργειας τη σχετική αίτηση μαζί με τα απαιτούμενα πιστοποιητικά.
Ακολούθως λειτουργός της Υπηρεσίας Ενέργειας εξετάζει την αίτηση με σκοπό να διαπιστώσει κατά πόσο ο εγκαταστάτης πληροί τα κριτήρια εγράφης στο μητρώο.
Ο αιτητής ενημερώνεται γραπτώς σχετικά με την έγκριση ή απόρριψη της αίτησης του. Σε περίπτωση έγκρισης αποστέλλεται ταχυδρομικώς στον αιτητή το Πιστοποιητικό ικανότητας εγκαταστάτη για συγκεκριμένη κατηγορία συστημάτων ΑΠΕ και ο εγκαταστάτης εγγράφεται στο Μητρώο εγκαταστατών μικρής κλίμακας συστημάτων ΑΠΕ.
Οι κατάλογοι με τους εξουσιοδοτημένους φορείς κατάρτισης και εξεταστικούς οργανισμούς για την διοργάνωση προγραμμάτων κατάρτισης και εξετάσεων για την πιστοποίηση εγκαταστατών μικρής κλίμακας συστημάτων ΑΠΕ, είναι διαθέσιμοι στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Ενέργειας.
Ναι, μαζί με την αίτηση για την εγγραφή στο Μητρώο πρέπει να καταβληθεί το τέλος εγγραφής €200 + ΦΠΑ. Το ποσό αυτό μπορεί να πληρωθεί στο λογιστήριο του Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας με μετρητά, επιταγή ή πιστωτική κάρτα.
Μαζί με την αίτηση για εγγραφή το Μητρώο πρέπει να υποβληθούν τα ακόλουθα :
- Αντίγραφο του δελτίου ταυτότητας ή του διαβατηρίου ή της άδειας οδηγού του αιτητή.
- Το αναλυτικό πρόγραμμα κατάρτισης από εξουσιοδοτημένο φορέα κατάρτισης, που παρακολούθησε ο αιτητής.
- Βεβαίωση επιτυχίας σε εξετάσεις από εξουσιοδοτημένο εξεταστικό οργανισμό.
- Απόδειξη εγγραφής στο ΦΠΑ του αιτητή ή του εργοδότη του. (Εάν υπάρχει)
- Απόδειξη πληρωμής τέλους εγγραφής (που θα εξασφαλιστεί από το λογιστήριο του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας)
- Αντίγραφο του πιστοποιητικού εγγραφής ηλεκτρολόγου μηχανικού ή εργολήπτη ηλεκτρικών εγκαταστάσεων από την Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία (αφορά μόνο την Κατηγορία Γ : Εγκαταστάτες ηλιακών φωτοβολταϊκών συστημάτων).
Η αίτηση για εγγραφή στο Μητρώο μπορεί να υποβληθεί ταχυδρομικώς ή αυτοπρόσωπος στα γραφεία της Υπηρεσίας Ενέργειας., στην Ανδρέα Αραούζου 13-15, 4ος Όροφος.
Η εγγραφή στο μητρώο έχει διάρκεια έξι (6) χρόνια.
Για την ανανέωση της εγγραφής του στο Μητρώο ένας εγκαταστάτης πρέπει :
(α) να παρακολουθήσει μικρής διάρκειας πρόγραμμα επιμόρφωσης από εξουσιοδοτημένο φορέα κατάρτισης, αναφορικά με τις νέες τεχνολογίες, νομοθεσίες και πρότυπα που αφορούν τα συστήματα ΑΠΕ που ειδικεύεται.
(β) να καταβάλλει το τέλος ανανέωσης εγγραφής των €80 + ΦΠΑ.
Ο κάθε εγγεγραμμένος στο Μητρώο εγκαταστάτης ΑΠΕ :
- Διενεργεί εγκατάσταση ή συντήρηση συστήματος ΑΠΕ, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία και κανονισμούς.
- Μετά από κάθε εγκατάσταση ή συντήρηση συστήματος ΑΠΕ, εκδίδει βεβαίωση προς τον ιδιοκτήτη του συστήματος σχετικά με την ορθή εγκατάσταση/συντήρηση και λειτουργία του συστήματος.
- Για κάθε εγκατάσταση/συντήρηση συστήματος ΑΠΕ που διεκπεραιώνει διατηρεί αρχείο με τις ακόλουθες πληροφορίες και στοιχεία:
-
- Διεύθυνση εγκατάστασης
- Διαστασιολόγηση και σχέδια εγκατάστασης εξοπλισμού
- Συμβόλαιο ανάθεσης εργασίας από τον ιδιοκτήτη του συστήματος
- Ημερομηνία αποπεράτωσης έργου
- Περιγραφή του συστήματος και του εξοπλισμού (κατασκευαστής, τύπος, αριθμός μοντέλου, σειριακός αριθμός)
- Αποστέλλει στην Υπηρεσία Ενέργειας, το αργότερο μέχρι τις 15 Μαρτίου κάθε έτους, πλήρη κατάλογο των εγκαταστάσεων και συντηρήσεων συστημάτων ΑΠΕ που διενήργησε κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους.
Η νομοθεσία που διέπει την τήρηση του Μητρώο Εγκαταστατών Συστημάτων ΑΠΕ μικρής κλίμακας είναι :
- Ο Περί προώθησης και ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας Νόμος του 2013 έως 2018 (Ν112(Ι)/2013, Ν157(Ι)/2015, Ν62(Ι)/2018).
- Κανονισμοί Κ.Δ.Π. 374/2015: οι περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Πιστοποίηση Εγκαταστατών Μικρής Κλίμακας Συστημάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) Κανονισμοί του 2015.
- Διάταγμα Κ.Δ.Π.25/2017-Το περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Κριτήρια που πρέπει να πληροί ο φορέας κατάρτισης και ο εξεταστικός οργανισμός εγκαταστατών μικρής κλίμακας λεβήτων και θερμαστρών βιομάζας, ή /και ηλιακών φωτοβολταϊκών και ηλιοθερμικών συστημάτων, ή /και γεωθερμικών συστημάτων μικρού βάθους και αντλιών θερμότητας και διαδικασία αξιολόγησής τους) Διάταγμα του 2017.
- Διάταγμα Κ.Δ.Π. 26/2017-Το περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Εξεταστέα Ύλη για τις Εξετάσεις Εγκαταστατών Μικρής Κλίμακας Λεβήτων και Θερμαστρών Βιομάζας, ή/και Ηλιακών Φωτοβολταϊκών και Ηλιοθερμικών Συστημάτων, ή/και Γεωθερμικών Συστημάτων Μικρού Βάθους και Αντλιών Θερμότητας) Διάταγμα του 2017.
Στοιχεία επικοινωνίας:
Αρμόδια Αρχή: Υπηρεσία Ενέργειας, Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας
Αρμόδιος Λειτουργός: Αλέξανδρος Στυλιανίδης
Τηλέφωνο επικοινωνίας: +357 22 606042
Email: astylianides@meci.gov.cy
Διεύθυνση: Ανδρέα Αραούζου 13-15, 1421 Λευκωσία, Κύπρος
Είναι σημαντικά έργα διασυνοριακών ενεργειακών υποδομών που στοχεύουν στην ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βοηθούν στην επίτευξη της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων για το κλίμα που είναι η προσιτή, ασφαλής και βιώσιμη ενέργεια για όλους τους πολίτες καθώς και η μακροχρόνια κλιματικά ουδέτερη οικονομία, σύμφωνα με τη συμφωνία του Παρισιού.
Τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος περιλαμβάνονται στον Ενωσιακό Κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος ο οποίος αποτελεί παράρτημα του Κανονισμού (ΕΚ) 347/13 για τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Ο Κατάλογος αναθεωρείται κάθε δύο έτη.
H Κύπρος συμμετέχει σε τρία Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος. Δύο στον τομέα του φυσικού αερίου, το CyprusGas2EU – Cyprus LNG Import Terminal και EastMed Pipeline και ένα στον τομέα του ηλεκτρισμού, το EuroAsia Interconnector.
Τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος μπορούν να πραγματοποιηθούν από τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς αερίου/ηλεκτρισμού, το δημόσιο, επενδυτές δηλαδή ιδιώτες ή σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Το Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου στην Ευρώπη – TYNDP παρουσιάζει τον τρόπο ανάπτυξης του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου τα επόμενα 10 έως 20 χρόνια, ώστε να μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στην επίτευξη των διαφορετικών και μερικές φορές ανταγωνιστικών στόχων της ΕΕ. Η ένταξη ενός έργου στο TYNDP αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη του στον Ενωσιακό Κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος.
Είναι η ποσότητα της εξοικονομούμενης ενέργειας, η οποία προσδιορίζεται με τη μέτρηση ή/και τον κατ’ εκτίμηση υπολογισμό της κατανάλωσης ενέργειας πριν και μετά την υλοποίηση ενός μέτρου βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης (με ταυτόχρονη εξασφάλιση σταθερών εξωτερικών συνθηκών που επηρεάζουν την ενεργειακή κατανάλωση)
Όλες η πληροφορίες για τα Σχέδια Χορηγιών του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞ.Ε, καθώς και πρόσβαση στην ηλεκτρονική υποβολή αίτησης, διατίθενται μέσω της ιστοσελίδας του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞ.Ε (www.resecfund.org.cy).
Οι αιτήσεις υποβάλλονται μόνο ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞ.Ε (www.resecfund.org.cy). Οι αιτητές προτρέπονται όπως μελετήσουν προσεκτικά τις πρόνοιες του Σχεδίου Χορηγιών και τον Οδηγό Υποβολής Αίτησης, πριν την υποβολή της αίτησης τους.
Ο κανονισμός περιλαμβάνει τρεις αλληλένδετες παραμέτρους επιδόσεων:
α )εξοικονόμηση καυσίμου (βάσει της αντίστασης κύλισης)
Η εξοικονόμηση καυσίμου των ελαστικών επισώτρων ορίζεται βάσει του συντελεστή αντίστασης κύλισης (RRC). Η εξοικονόμηση καυσίμου απεικονίζεται στη σήμανση με τη μορφή χρωματικής κλίμακας από το «Α» έως το «G», με την καλύτερη κατηγορία εξοικονόμησης καυσίμου (κατηγορία Α) να έχει τον χαμηλότερο συντελεστή αντίστασης κύλισης.
β) πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα
Οι επιδόσεις ασφάλειας των ελαστικών επισώτρων περιγράφονται με την πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα, δηλ. την ικανότητα ενός ελαστικού επισώτρου να φρενάρει σε υγρό οδόστρωμα. Η κατηγορία πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα καθορίζεται με βάση τον δείκτη πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα σύμφωνα με μια κλίμακα «A» έως «G», με τις καλύτερες κατηγορίες να αντιστοιχούν στις υψηλότερες τιμές του δείκτη πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα.
γ) εξωτερικός θόρυβος κύλισης
Ο εξωτερικός θόρυβος κύλισης αναφέρεται στον θόρυβο των ελαστικών επισώτρων που αντιλαμβάνεται ένας παριστάμενος, δηλ. ένας άνθρωπος εκτός του αυτοκινήτου. Μετριέται σε decibel (dB). Η κατηγορία του εξωτερικού θορύβου κύλισης αναπαριστάται στη σήμανση με ένα έως τρία μαύρα «ηχητικά κύματα».
Ο κανονισμός καλύπτει τα ελαστικά επίσωτρα για:
α) επιβατικά αυτοκίνητα (ελαστικά κατηγορίας C1 ),
β) ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (ελαστικά κατηγορίας C2) και
γ) βαρέα επαγγελματικά οχήματα (ελαστικά κατηγορίας C3).
Τα αναγομωμένα ελαστικά, τα ελαστικά με καρφιά και τα ελαστικά που προορίζονται για συγκεκριμένες εφαρμογές, όπως τα ελαστικά για αγώνες και τα εφεδρικά ελαστικά, αποκλείονται. Οι κατηγορίες ελαστικών επισώτρων C1, C2 και C3 καθορίζονται νομικά στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 661/2009.
Στις ιστοσελίδες (on line sales) θα πρέπει να φαίνεται ηλεκτρονικά ολόκληρη η ετικέτα δίπλα από την τιμή του προϊόντος πριν την αγορά.
Το μέγεθος είναι τέτοιο ώστε η ετικέτα να είναι ευδιάκριτη και ευανάγνωστη. Η ετικέτα επιτρέπεται να εμφανίζεται με τη χρήση ένθετης απεικόνισης, και η ετικέτα εμφανίζεται με την πρώτη επιλογή (κλικ) με το ποντίκι ή την πρώτη κύλιση (roll-over) του ποντικιού πάνω στην εικόνα ή την πρώτη επέκταση της εικόνας σε οθόνη αφής.
Στην περίπτωση ένθετης απεικόνισης, η εικόνα που χρησιμοποιείται για την πρόσβαση στην ετικέτα έχει μία από τις ακόλουθες δύο μορφές:
Στα διαφημιστικά φυλλάδια μόνο η ενεργειακή κλάση (π.χ. Α) πρέπει να αναγράφεται δίπλα από την τιμή ή στο σημείο όποιου αναφέρονται άλλες πληροφορίες για την ενέργεια.
Οι περισσότερες οικιακές ηλεκτρικές συσκευές πρέπει να έχουν τοποθετημένη την έγχρωμη ενεργειακή ετικέτα πάνω στο προϊόν (ψυγεία, πλυντήρια, κλιματιστικά, φούρνοι, πλυντήρια πιάτων, τηλεοράσεις κλπ.) η οποία δείχνει την ενεργειακή κατανάλωση (εκτίμηση της ετήσιας ενεργειακής κατανάλωσης από τα προϊόντα και σύγκριση με παρόμοια προϊόντα και ένταξη στην ανάλογη ενεργειακή κλάση) και άλλες χρήσιμες πληροφορίες όπως τον θόρυβο της συσκευής, την χωρητικότητα της συσκευής, την ετήσια κατανάλωση ηλεκτρισμού κλπ. Οι καταναλωτές πρέπει να επιλέγουν τις συσκευές με την πιο ψηλή ενεργειακή κλάση της κλίμακας (Α-G) ή άλλης κλίμακας που δίδεται στην ετικέτα (Α+++ - D), (Α++ - G).
Εάν δεν υπάρχει τοποθετημένη στο προϊόν θα πρέπει να τη ζητήσει από τον έμπορο, στο σημείο πώλησης, πριν αποφασίσει για την αγορά του.
Οφείλει να είναι ενημερωμένος για τις απαιτήσεις της σχετικής νομοθεσίας (Νόμος και σχετικοί Κανονισμοί) σχετικά με τις απαιτήσεις οικολογικού σχεδιασμού, εφόσον τα προϊόντα που προτίθεται να διαθέσει στην αγορά καλύπτονται από το πεδίο εφαρμογής του σχετικού Κανονισμού. Είναι υπόχρεος, ως εισαγωγέας (από τρίτες χώρες), να διασφαλίσει ότι τα προϊόντα είναι σε συμμόρφωση με τη νομοθεσία, ότι φέρουν τη σήμανση CE και να έχει διαθέσιμη την δήλωση συμμόρφωσης CE (EC Declaration of Conformity) και την τεχνική τεκμηρίωση. Σε περίπτωση προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες και δεν φέρουν ορθή σήμανση CE ή δεν συνοδεύονται από τη δήλωση συμμόρφωσης δεσμεύονται από το Τμήμα Τελωνείων έως ότου εξακριβωθεί η συμμόρφωση τους.
Για προϊόντα που θα τεκμηριωθεί ότι έχουν διατεθεί στην αγορά και δεν ήταν σε συμμόρφωση με τις διατάξεις του Νόμου/Κανονισμών, η αρμόδια αρχή δύναται να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο μέχρι €3.418, ενώ σε περίπτωση καταδίκης του παραβάτη σε Δικαστήριο υπόκειται σε φυλάκιση μέχρι δύο χρόνια.
Για διευκρινήσεις σε σχέση με προϊόντα εάν καλύπτονται από Κανονισμούς οικολογικού σχεδιασμού επικοινωνείτε με την αρμόδια αρχή, στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο energyservice@meci.gov.cy ή στα τηλέφωνα τηλ. 22409303, 22606040.
Πρώτα θα πρέπει να ζητήσετε από τον προμηθευτή, έμπορο να σας προσκομίσει την δήλωση συμμόρφωσης CE (Declaration of Conformity) και μετά θα πρέπει να ενημερώσετε άμεσα την αρμόδια αρχή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο energyservice@meci.gov.cy ή στα τηλέφωνα τηλ. 22409303, 22606040.
Δεν απαιτείται η σήμανση CE σε όλα τα προϊόντα. Όμως τα προϊόντα που συνδέονται με την ενέργεια (κατανάλωση ηλεκτρισμού, καυσίμων) όπως μεταξύ άλλων οικιακές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια κλπ.), λέβητες, κλιματιστικά, λάμπες, ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός φέρουν τη σήμανση CE. Οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί με τις διάφορες τεχνολογίες/κατηγορίες προϊόντων οικολογικού σχεδιασμού (ecodesign, Energy related Products (ErP)) που καλύπτουν βρίσκονται στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Είναι όλες οι απαιτήσεις που αφορούν το προϊόν ή τον σχεδιασμό του με σκοπό να βελτιωθούν οι περιβαλλοντικές επιδόσεις του προϊόντος στον κύκλο ζωής (κατανάλωση ενέργειας, εκπομπές σε αέρα/νερό/έδαφος, απόβλητα, νερό, θόρυβος κλπ.). Τα προϊόντα που συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις οικολογικού σχεδιασμού φέρουν τη σήμανση CE και διατίθενται στην Ευρωπαϊκή αγορά ενώ όσα δεν ικανοποιούν τις απαιτήσεις δεν μπορούν να πωλούνται στην ΕΕ. Συνεπώς έτσι απομακρύνονται από την αγορά τα ενεργοβόρα και μη περιβαλλοντικά φιλικά προϊόντα.
Η σήμανση CE ( Conformite Europeenne) αποτελεί το διαβατήριο για να κυκλοφορούν τα προϊόντα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι τοποθετημένη εμφανώς, ευανάγνωστα και ανεξίτηλα πάνω στο προϊόν. Διασφαλίζει ότι το προϊόν συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις ασφάλειας, υγείας με τη σωστή χρήση, την εξοικονόμηση ενέργειας και την περιβαλλοντολογική προστασία.
Η ΑΗΚ αναλόγως της περίπτωσης εμπλέκεται στη διαδικασία υλοποίησης ενός έργου υπό την ιδιότητά της ως «Ιδιοκτήτης του Συστήματος Διανομής» και Ιδιοκτήτης του Συστήματος Μεταφοράς».
Είναι ο αρμόδιος φορέας για την διαχείριση και λειτουργία του Συστήματος Διανομής και τη σύνδεση έργων με δυναμικότητα μέχρι 8 MW. Είναι μέρος της ΑΗΚ.
Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ)
Είναι ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση και λειτουργία του συστήματος μεταφοράς, την λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρισμού καθώς και τη σύνδεση έργων με δυναμικότητα πέραν των 8 MW.
Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ)
Είναι ανεξάρτητη αρχή που έχει ως βασικό σκοπό, μεταξύ άλλων, την εποπτεία και ρύθμιση της Αγοράς Ηλεκτρισμού, καθώς και την έκδοση Αδειών για οποιαδήποτε δραστηριότητα που εμπίπτει στην Αγορά Ηλεκτρισμού όπως π.χ. την παραγωγή, προμήθεια, μεταφορά και διανομή ηλεκτρισμού.
Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως
Το αρμόδιο Τμήμα για την διαχείριση των αιτήσεων για Πολεοδομική Άδεια.
Είναι ο Δημοτική Αρχή ή η Επαρχιακή Διοίκηση, στα διοικητικά όρια της οποίας εμπίπτει η οποιαδήποτε ανάπτυξη και στην οποία υποβάλλεται η αίτηση για Άδεια Οικοδομής.
Το αρμόδιο Τμήμα που εξετάζει τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για όσα έργα απαιτείται βάσει της σχετικής Νομοθεσίας.
Είναι η αρμόδια αρχή που εκδίδει τους κανονισμούς ή ρυθμίζει τις διαδικασίες που διέπουν τις Άδειες Οικοδομής. Τους κανόνες αυτούς οφείλουν να τους εφαρμόζουν οι Οικείες Οικοδομικές Αρχές.
Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας
Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και συγκεκριμένα η Υπηρεσία Ενέργειας, είναι η αρμόδια αρχή για τον καθορισμό της Ενεργειακής Πολιτικής ή Στρατηγικής του Κράτους. Επίσης, είναι η αρμόδια αρχή για τα καθεστώτα στήριξης που εκδίδονται κατά καιρούς σε σχέση με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Πρόκειται για το μοντέλο αγοράς ηλεκτρισμού που καθορίστηκε με βάση τη Ρυθμιστική Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμό 1/2015 (ΚΔΠ 164/2015). Για ολοκληρωμένη την απόφαση μπορείτε να βρείτε εδώ στα ελληνικά και εδώ στα αγγλικά. Σημειώνεται ότι η νέα αυτή ρύθμιση δεν έχει ακόμα τεθεί σε εφαρμογή. Η ρύθμιση αυτή θα τεθεί σε εφαρμογή με απόφαση της ΡΑΕΚ, όταν ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες προετοιμασίες για την Διαχείριση της Αγοράς. Ωστόσο οι Κανόνες της Αγοράς έχουν ήδη ετοιμαστεί και δημοσιευθεί. Εκτενείς πληροφορίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού).
Με την Ρυθμιστική Απόφαση της ΡΑΕΚ 4/2017, μέχρι και την λειτουργία της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρισμού, ορίστηκε η μεθοδολογία για τη συμμετοχή νέων Παραγωγών και Προμηθευτών Ηλεκτρισμού στην Αγορά. Πληροφορίες για την ΜΡΑΗ μπορείτε να βρείτε εδώ
Είναι συστήματα που εγκαθίστανται σε οροφές ή στο έδαφος με σκοπό να ικανοποιήσουν τις ανάγκες σε ηλεκτρισμό συγκεκριμένου υποστατικού που βρίσκεται στον ίδιο χώρο (ή σε όμορο τεμάχιο). Τέτοια είναι τα συστήματα που εγκαθίστανται στο πλαίσιο του «Σχεδίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για ιδίαν κατανάλωση» και χρησιμοποιούν την μέθοδο του συμψηφισμού μετρήσεων (net metering) ή συμψηφισμού λογαριασμών (net-billing).
Παράδειγμα Α: Φωτοβολταϊκό Σύστημα ισχύος 3kW με την μέθοδο του net-metering, εγκατεστημένο σε οροφή κατοικίας.
Παράδειγμα Β: Φωτοβολταϊκό Σύστημα ισχύος 150 kW, με την μέθοδο του net-billing, εγκατεστημένο σε οροφή και υπόστεγα χώρων στάθμευσης σε υπεραγορά.
Εννοούμε αυτά που κατασκευάζονται με βασικό σκοπό να εκμεταλλευτούν εμπορικά την παραγόμενη ενέργεια και να ασκήσουν οικονομική δραστηριότητα στο πλαίσιο των εκάστοτε Κανόνων Αγοράς Ηλεκτρισμού.
Σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία για ένα έργο ΑΠΕ ηλεκτροπαραγωγής απαιτούνται:
Πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής:
- Πολεοδομική Άδεια
- Άδεια Οικοδομής
- Άδεια Κατασκευής Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού από ΡΑΕΚ
- Προκαταρτικοί/Τελικοί όροι σύνδεσης από αρμόδιο Διαχειριστή Διχτύου
Μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης:
- Άδεια Λειτουργίας Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού από ΡΑΕΚ.
Ναι, υπάρχουν. Οι Αρχές που είναι αρμόδιες για την εφαρμογή της κάθε νομοθεσίας, έχουν θεσπίσει κριτήρια, προϋποθέσεις και περιορισμούς για εξαιρέσεις. Όταν αυτά ικανοποιούνται, η άδεια θεωρείται δοσμένη και ως εκ τούτου δεν απαιτείται αίτηση για εξασφάλιση της άδειας.
Βλέπε τον ακόλουθο Πίνακα με τη Γενική Περιγραφή των εξαιρέσεων που βρίσκονται σε ισχύ αναφορικά με εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών συστημάτων.
* Εξαιρούνται οι περιπτώσεις διατηρητέων κτιρίων, αρχαιολογικών χώρων, κλπ.
Περεταίρω πληροφορίες υπάρχουν στο Διάταγμα Κ.Δ.Π.376/2019 του Υπουργείου Εσωτερικών
Η Άδεια Κατασκευής είναι η άδεια που εκδίδεται από τη Ρυθμιστική Αρχή για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να παράγει ηλεκτρισμό δυνάμει του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου.
Για έργα ΑΠΕ μέχρι 5MW, εκδίδεται «Εξαίρεση από Άδεια Κατασκευής Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού» ενώ για έργα ΑΠΕ πέραν των 5 MW εκδίδεται «Άδεια Κατασκευής Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού».
Για εύκολη αναφορά, η Άδεια ή Εξαίρεση από Άδεια Κατασκευής Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού, στο κείμενο αναφέρεται ως «Άδεια Κατασκευής από τη ΡΑΕΚ».
Σημειώνεται ότι από την πιο πάνω υποχρέωση εξαιρούνται ορισμένα μικρά συστήματα όπως π.χ. τα μικρά μη εμπορικά συστήματα που εντάσσονται στην κατηγορία net-metering των καθεστώτων στήριξης για ιδίαν κατανάλωση του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.
Η Άδεια Λειτουργίας είναι η άδεια που εκδίδεται από τη Ρυθμιστική Αρχή όταν ολοκληρωθούν οι κατασκευαστικές εργασίες και το έργο λάβει το πιστοποιητικό καταλληλότητας από τον ΔΣΔ ή τον ΔΣΜΚ.
Όπως και στην περίπτωση της Άδειας Κατασκευής από τη ΡΑΕΚ, υπάρχει η «Άδεια Λειτουργίας Σταθμού παραγωγής Ηλεκτρισμού» και η «Εξαίρεση από Άδεια Λειτουργίας Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού».
Για εύκολη αναφορά, η Άδεια ή Εξαίρεση από Άδεια Λειτουργίας Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού, στο κείμενο αναφέρεται ως «Άδεια Λειτουργίας από τη ΡΑΕΚ»
Η χωροθέτηση συστημάτων ΑΠΕ όπως, Αιολικά Πάρκα, Φωτοβολταϊκά Πάρκα κτλ, ρυθμίζεται από την Εντολή 2/2006 του Υπουργού Εσωτερικών δυνάμει του Περί Πολεοδομίας και Χωροταξίας Νόμου και καθορίζει τους χώρους στους οποίους απαγορεύεται η χωροθέτηση έργων ΑΠΕ.
Για έργα ΑΠΕ, όπως Αιολικά Συστήματα, μεγάλα Φωτοβολταϊκά Πάρκα κτλ απαιτείται υποβολή Μελέτης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον. Ωστόσο, ο Νόμος περί Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα του 2018 (Ν.127(Ι)/2018), καθορίζει τις περιπτώσεις που:
- απαιτείται η υποβολή ΜΕΕΠ.
- υποβάλλεται Έκθεση Πληροφοριών ώστε να αποφασιστεί κατά πόσον χρειάζεται η υποβολή ΜΕΕΠ.
- δεν απαιτείται η υποβολή οποιωνδήποτε στοιχείων ή πληροφορικών.
Σε κάθε περίπτωση, η ΜΕΕΠ εξετάζεται στο πλαίσιο της διαδικασίας εξασφάλισης της Πολεοδομικής Άδειας και η Γνωμάτευση της Περιβαλλοντικής Αρχής, έχει βαρύνουσα ισχύ ως προς την πιθανότητα εξασφάλισης της άδειας.
Βήμα Α’ - Να εξετάσετε κατά πόσον στο συγκεκριμένο τεμάχιο γης επιτρέπεται η χωροθέτηση ενός τέτοιου έργου σύμφωνα με την εντολή 2/2006 του Υπουργού Εσωτερικών. Για αυτό, μπορεί να σας καθοδηγήσει κάποιος πολιτικός μηχανικός ή αρχιτέκτονας ή μπορείτε να απευθυνθείτε στην οικεία Πολεοδομική Αρχή.
Βήμα Β’ – Διερεύνηση της ικανότητας σύνδεσης του συστήματος στο δίκτυο ηλεκτρισμού. Υποβάλλεται σχετικό αίτημα προς τον Διαχειριστή Συστήματος Διανομής (ΔΣΔ) ή τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ).
Βήμα Γ’ – Εφ’ όσον τα αποτελέσματα των πιο πάνω είναι θετικά, τότε μπορείτε να προχωρήσετε με την υποβολή:
- Αίτησης για εξασφάλιση Πολεοδομικής Άδειας στο Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως
- Αίτησης για εξασφάλιση Άδειας Κατασκευής Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ)
Σημείωση: Με την αίτηση για Πολεοδομική Άδεια, υποβάλλεται στο Τμήμα Περιβάλλοντος η Έκθεση Πληροφοριών ή η ΜΕΕΠ ( Βλ. Ερώτηση 6).
Βήμα Δ’ Εφ’ όσον τα αποτελέσματα των πιο πάνω είναι θετικά υποβάλλεται:
- Αίτηση για εξασφάλιση Άδειας Οικοδομής στην οικεία Οικοδομική Αρχή.
- Αίτηση για έκδοση Προκαταρκτικών Όρων Σύνδεσης (ΠΟΣ) στον ΔΣΔ
ΒΗΜΑ Ε’ – Όταν εξασφαλιστούν οι ΤΕΛΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΣΥΝΔΕΣΗΣ και η Άδεια Οικοδομής
- Μπορούν να αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες του έργου.
- Με το πέρας των κατασκευαστικών εργασιών, υποβάλλεται αίτημα για έλεγχο της εγκατάστασης στον ΔΣΔ
- Όταν ελεγχθεί επιτυχώς η εγκατάσταση, υποβάλλεται αίτημα στην ΡΑΕΚ για Άδεια ή Εξαίρεση από Άδεια Λειτουργίας από τη ΡΑΕΚ.
- Όταν εξασφαλιστεί η Άδεια Λειτουργίας από τη ΡΑΕΚ, ο ενδιαφερόμενος πρέπει να μεριμνήσει για την λειτουργία του έργου είτε σύμφωνα με το καθεστώς στήριξης που εμπίπτει, ή στην Ανταγωνιστική Αγορά.
(πατήστε εδώ για έργα μέχρι 8 MW και εδώ για έργα πέραν των 8 MW)
Η διαδικασία σύνδεσης έχει καθοριστεί από τους (α) Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς και (β) Διαχειριστή Συστήματος Διανομής και έχει λάβει τη σχετική έγκριση από τη ΡΑΕΚ. Ωστόσο, συνοπτικά αναφέρεται ότι κατά την διάρκεια της διαδικασίας υλοποίησης ενός έργου, ο ενδιαφερόμενος πρέπει να ακολουθήσει τα πιο κάτω βήματα:
- Αίτηση για Ενδεικτικό Κόστος Σύνδεσης που υποβάλλεται στον ΔΣΔ κατά το αρχικό/προκαταρκτικό στάδιο μελέτης του έργου. Είναι ένα από τα προ-απαιτούμενα στοιχεία ώστε να υποβληθεί αίτηση για Άδεια Κατασκευής στην ΡΑΕΚ.
- Αίτηση για Προκαταρκτικούς Όρους Σύνδεσης (ΠΟΣ), στον αρμόδιο Διαχειριστή. Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί μόνον εφόσον το έργο έχει ήδη εξασφαλίσει την Άδεια Κατασκευής από τη ΡΑΕΚ.
- Αίτηση για Τελικούς Όρους Σύνδεσης. Είναι το τελευταίο στάδιο της αίτησης για σύνδεση. Γίνεται αυτόματα με την αποδοχή των ΠΟΣ. Οι ΤΟΣ είναι το τελικό διαδικαστικό στάδιο για τη σύνδεση του έργου στο δίκτυο πριν την κατασκευή του. Για να εκδοθούν οι ΤΟΣ, πρέπει το έργο να έχει ήδη εξασφαλίσει την άδεια Οικοδομής.
Όχι. Σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (αρ. Απόφασης 76) ημερομηνίας 15/4/2015, τα καθεστώτα στήριξης που προνοούν σταθερές και εγγυημένες τιμές πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ καταργήθηκαν. Τα νέα έργα ηλεκτροπαραγωγής που αξιοποιούν ΑΠΕ, πρέπει να εντάσσονται στο πλαίσιο της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρισμού.
Η ΑΗΚ, ήταν υποχρεωμένη να αγοράσει την ενέργεια από ΑΠΕ για όσα έργα εντάσσονταν και λειτουργούσαν στα πλαίσια των Καθεστώτων Στήριξης που εκδίδονταν κατά καιρούς από το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ή το Ταμείο ΑΠΕ και ΕΞΕ. Η εν λόγω υποχρέωση δεν ισχύει στο Σχέδιο που εκπονήθηκε εντός του 2019, με τίτλο «Σχέδιο για την παραγωγή ηλεκτρισμού από ΑΠΕ στο πλαίσιο της Μεταβατικής Ρύθμισης της Αγοράς ηλεκτρισμού, με τελική κατάληξη των έργων στην Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού».
Λόγω του μεγάλου αριθμού έργων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό υλοποίηση ή σε αναμονή ως επιλαχόντα έργα στο «Σχέδιο για την παραγωγή ηλεκτρισμού από ΑΠΕ στο πλαίσιο της Μεταβατικής Ρύθμισης της Αγοράς ηλεκτρισμού, με τελική κατάληξη των έργων στην Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού», και ενόψει της πλήρους λειτουργίας της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρισμού εντός του 2022, δεν αναμένεται να εκδοθεί νέο καθεστώς στήριξης για αδειοδότηση εμπορικών έργων ΑΠΕ ηλεκτροπαραγωγής σύντομα, χωρίς αυτό να αποκλείεται να συμβεί στο μέλλον.
Σήμερα, εφαρμόζεται η Μεταβατική Ρύθμιση της Αγοράς Ηλεκτρισμού (ΜΡΑΗ). Στην ΜΡΑΗ δεν συμμετέχει η ΑΗΚ και συνεπώς οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ υποχρεούνται να συμβληθούν με άλλους προμηθευτές εκτός της ΑΗΚ. Μέχρι στιγμής, υπάρχουν συνολικά 16 αδειούχοι προμηθευτές.
Όταν εντός του 2022 τεθεί σε λειτουργία η Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού, οι επιλογές των παραγωγών από ΑΠΕ αυξάνονται αφού θα λειτουργεί τόσο μηχανισμός με βάση τα διμερή συμβόλαια παραγωγών προμηθευτών, όσο και η προημερήσια αγορά.
Στην περίπτωση των συστημάτων ισχύος μέχρι 20kW που εγκαθίστανται σε οροφές κατοικιών ή άλλου είδους υποστατικά, υπάρχει γενική εξαίρεση από την υποχρέωση να υποβληθεί αίτηση για εξασφάλιση της Πολεοδομικής Άδειας και της Άδειας Οικοδομής. Η εξαίρεση αυτή ισχύει νοουμένου ότι το υποστατικό ανεγέρθηκε νόμιμα και έχει ήδη εξασφαλισθεί για αυτό Άδεια Οικοδομής (και δεν είναι διατηρητέο κτλ).
Όσον αφορά την ΡΑΕΚ, σημειώνεται ότι για τα συστήματα net-metering που εγκαθίστανται στο πλαίσιο του Σχεδίου για Ιδία Κατανάλωση, δεν απαιτείται η εξασφάλιση Εξαίρεσης από Άδεια Κατασκευής, όπως απαιτείται για τα εμπορικά συστήματα. Στην περίπτωση των έργων net-billing απαιτείται η υποβολή σχετικής αίτησης για Άδεια Κατασκευής από τη ΡΑΕΚ.
Μετά την εξασφάλιση της Άδειας Κατασκευής από τη ΡΑΕΚ, εφόσον απαιτείται, υποβάλλεται σχετικό αίτημα προς τον Διαχειριστή Συστήματος Διανομής (ΔΣΔ) στην ΑΗΚ για σύνδεση του συστήματος με την μέθοδο του net-metering ή net-billing.
Εκδίδονται κατά καιρούς καθεστώτα στήριξης που περιλαμβάνουν χορηγίες για την εγκατάσταση ΦΒ συστημάτων με την μέθοδο του net-metering σε οικίες. Συνήθως η αίτηση για την χορηγία υποβάλλεται μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης και λειτουργία του συστήματος συνοδευόμενη από τα απαραίτητα πιστοποιητικά/δικαιολογητικά. Για περαιτέρω πληροφορίες, παρακαλώ επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞΕ.
Η απάντηση είναι όχι. Σε αυτή την περίπτωση, καθώς δεν υπάρχει Άδεια Οικοδομής, το υποστατικό θεωρείται παράνομο και ως εκ τούτου, δεν εφαρμόζεται ούτε το Γενικό Διάταγμα Ανάπτυξης, ούτε το Γενικό Διάταγμα Εξαίρεσης, σύμφωνα με τα οποία θεωρούνται δοσμένες η Πολεοδομική Άδεια και η Άδεια Οικοδομής.
Εφόσον για το υπό αναφορά στέγαστρο υπάρχει άδεια οικοδομής, τότε ναι, μπορεί να τοποθετηθεί με τη σύμφωνη γνώμη του υπεύθυνου Μηχανικού που θα υπογράψει και το ΕΝΤΥΠΟ 11 για να ενημερωθεί ο φάκελος της οικοδομής στην αρμόδια αρχή (Δήμος ή Επαρχιακή Διοίκηση).
Η πληρωμή του τέλους εγγραφής δύναται να γίνει:
- στο ταμείου του Λογιστηρίου του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας στη διεύθυνση Ανδρέα Αραούζου 6, 1421
- στα Επαρχιακά Γραφεία του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας
- με τραπεζικό έμβασμα στον Κυβερνητικό Λογαριασμό με τα εξής στοιχεία:
-
- ΟΝΟΜΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ: ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ
- ΑΡ. ΛΟΓΑΡΙΣΜΟΥ: 6001010
- ΙΒΑΝ: CY16 0010 0001 0000 0000 0600 1010
- SWIFT CODE: CBCYCY2NACC
Στις λεπτομέρειες του εμβάσματος να φαίνεται:
-
- Τίτλος της εταιρείας που πληρώνει ή όνομα αιτητή
- Ο σκοπός για τον οποίο γίνεται η πληρωμή (π.χ. πληρωμή τέλους εγγραφής στο Μητρών Εγκαταστατών ΑΠΕ -ΦΒ συστήματα κτλ)